torsdag 16 februari 2012

Problemet med invandringen

Jag kommer inte börja med orden ”jag är inte rasist men…”  om du efter att ha läst denna artikel tycker att jag är en rasist kommer det knappast att göra något att jag hävdar motsatsen. Jag vill däremot börja med att säga att jag är för en samhällsstruktur som möjliggör fri invandring, utav personliga, ideologiska och moraliska själ.

Men att vara för fri invandring är inte att vara för invandring i alla sammanhang. Jämför detta med sjukvården, de flesta är för en ”fri” sjukvård men inte om behandlingen är så dyr att vårt sjukhussystem inte klarar det. Det är därför du inte kan få vilken behandling som helst, det finns en lista. Att tro att invandring skulle skilja sig från något annat område i denna aspekt tror jag är att lura sig själv.

I Sverige pratar vi oftast om invandringen i aspekter om hur vidare den är ekonomiskt lönsam eller inte och inte utifrån ett medmänskligt perspektiv. Detta kan bero på att enbart en liten del av invandringen är flyktingar och folk som invandrar av andra själ har krav på sig att tillföra mer än de tar ut. Utav denna anledning kommer jag i resten av artikeln med invandrare mena individer som immigrerar men som inte är flyktingar. Problemet för politiker på såväl höger som vänsterkanten som försvarar invandringen ur ett nästan enbart ekonomiskt perspektiv är att om det skulle visa sig vara ekonomiskt ofördelaktigt måste vi minska invandringen.

Det finns ett problem för dessa politiker, det är ekonomiskt ofördelaktigt. Detta beror främst på att det tar runt 9 år innan en invandrare får sitt första jobb, vilket inte betyder att han/hon kommer ha det jobbet en längre tid. Enligt vår statsminister och många ekonomer måste vi som arbetar eller kommer arbeta här hela vårt arbetsverksamma liv att behöva jobba till 70-75 för att ”klara välfärden”. Så även om en invandrare kommer hit vid 18 års ålder och därför har hela sitt yrkesverksamma liv här måste han ju jobba 9år längre än oss andra för att kompensera den extra tid han stod utanför enbart för att han invandrat. Ska invandrare gå till 79-84? Hur går det för dem som invandrar högre upp i åldrarna?

Givetvis vet jag att det finns andra ekonomiskt gynnsamma faktorer som invandring bidrar med men också andra mera kostsamma, tex så utnyttjar (genomsnitts) invandraren välfärdssamhället mera, de behöver svenska kurser och massa byråkrati för att handskas med.

Så varför tar det 9år för dem att komma in? Är dom inkompetenta? Lägre stående? Kulturellt underlägsna? Latare? Jag tror inte det, om vi ser detta i ett historiskt perspektiv så är det inte orimligt att anse att det beror på vissa samhällsstrukturer. Detta är samma samhällsstrukturer som hindrar ungdomar från att få jobb, det är för ”riskabelt” att anställa oss, speciellt oss som är både unga och har utländsk bakgrund!
Dessa strukturer försöker vi lösa, år efter år spenderar vi miljarder av skattekronor, under decennier har vi letat efter en alternativ lösning på problemet men inte hittat någon. Vänta, sa du alternativ lösning? Ja, om vi blickar tillbaka i historien finns det en sak vi vet brukar fungera, sänkta minimilöner och andra minskade skyddsnät för arbetaren.

Detta är den krassa verkligheten, jag säger inte att vi ska sänka minimilönerna eller försämra skyddet, jag säger enbart att det är det ända vi känner till fungerar för att förbättra för svagare grupper och är antagligen en nödvänlighet för att invandringen ska vara lönsam. Men det måste ju finnas en annan lösning tänker säkert någon, till dig säger jag: antagligen, men vi känner inte till den och tills vi gör det kommer vi ha en stor del ungdomar som aldrig kommer ha en långvarig anställning till de går i pension och invandrare (som grupp) kommer  vara en ekonomisk börda. Men vem vet kanske är det bäst att majoriteten har starkare skyddsnät medan en minoritet inte har några alls, jag vet inte, jag är kluven! Det ända jag vet är att vi måste acceptera att verkligheten ser ut som den gör och förstå att vår säkerhet kanske sker på någon annans bekostnad. Vi kan inte för tillfället ha kakan och äta den samtidigt, någon gång i framtiden kanske men inte just nu, låt oss acceptera det och anpassa oss till välden utifrån hur den ser ut, inte hur vi vill att den såg ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar