onsdag 22 februari 2012

Giriga feminister, låt folket vara!

Om du frågar genomsnittssvensken om mer pengar skulle göra dem gladare så svarar nog många med ett försiktigt ja, kanske lägger de till "pengar är ju inte allt". Om du istället frågar vad som gör dem gladare, pengar eller tid med familjen svarar de flesta: tid med familjen. Eller varför inte tid till sig själv?

Så om vi nu tycker att familj och personlig tid är viktigare än att jobba extra så borde ju folk som är smarta nog att jobba mindre till fördel för familj och/eller sig själv ha det bättre än de som jobbar extra. För dagens feminister är det tvärt om, att vara hemma är dåligt att arbeta för att tjäna mera pengar är bra!

Är det bara jag som får en känsla av att dessa "feminister" är fast i gamla traditionella tankemönster, bara för att barn och familj är "kvinnliga saker" är de dåliga medan karriär som är "manligt" är bra. Vem är du att bestämma vad som är bra och dåligt för någon annan? Varför ska allt handla om pengar, mer pengar blir något dåligt om de kommer på bekostnad av något som är bättre. Så varför kan vi inte vara mindre "kapitalistiska" för en gångs skull och se att livet är mer än bara pengar!

Och vist förstår jag att det finns andra faktorer vi måste ta hänsyn till, detta är en komplex fråga. Jag säger inte  att jag har rätt eller ens att dessa "feminister" har fel , jag försöker angripa problemet från ett annat perspektiv eftersom jag tror att det är så vi kommer vidare. Vi kommer inte utvecklas om vi inte alltid ifrågasätter våra egna eller andras perspektiv, det bästa sättet att veta att du behöver ifrågasätta något är när du tycker att du inte behöver det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar