torsdag 23 februari 2012

Problemet med att inte vara konsekvent

Var precis inne och debatterade med någon på Genusnytt som inte gillade att jag försvarade feministers rätt att kränka män (som grupp), uppenbarligen betydde det "civilisationens kollaps" att försvara yttrandefrihet.

Är det inte alltid lite skojigt när sådana personer som denna goda herren eller radikala islamister använder sin yttrandefrihet för att kritisera yttrandefriheten? Problemet är att vi inte är konsekventa i vår behandling av meningsmotståndare. För om vi vill ha rätt att säga saker som tex feminister anser kränker dem har de rätt att säga saker som vi anser kränker oss. Jag önskar att vi kunde börja acceptera att vi faktiskt måste ge samma rättigheter till våra meningsmotståndare som vi anser oss själva vara berättigad.

PS. Jag är en antifeminist, så jag tycker personligen inte om  stora delar av denna ideologi. Detta ger mig dock inte rätten att neka dem yttrandefrihet eller någon annan rättighet jag anser mig själv vara berättigad!

2 kommentarer:

  1. men du kan ju inte mena att det är ok att kränka folk

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig kring yttrandefriheten. Det blir totalt meningslöst om inte opponenter inom vilket ämne som helst får yttra sig. Utan att folk ska gå ihop i grupp och tala om vad var och en FÅR tycka. Förövrigt har jag inte alls sett vad din diskussion därinne handlade om.

    SvaraRadera