måndag 5 mars 2012

Ska alla rösta?

Den senaste veckan har jag frågat alla runt om kring mig frågor om politik. Vad de olika partiledarna heter, vem som är näringsminister (tex), vart de olika partierna står i de olika frågorna. Ni vet, saker man borde känna till.

Om ni tror att många svarade rätt så svarade ni fel. Det är skrämmande vad lite folk vet, även inför ett val så har jag svårt att få rätt svar på frågor som dessa. Och då frågar jag mig, om du inte ens vet vad partiledaren heter, vet du verkligen vad partiet står för?
Jag har svårt att tro det, men det är okej! I vårt samhälle är det okej att välja att skita i politik. Problemet jag har är att de flesta som inte vet vilka partier som är för kärnkraft eller vilka som är för skattehöjningar säger att de brukar rösta.

Varför? Om du är ointresserad eller inte har tid att sätta dig in i politiken, varför går du och röstar? Vi har matats med det här budskapet att det är något fint med att rösta. Men det är det inte om du inte vet vad du röstar på! Vi har fått lära oss att det är något dåligt med lågt valdeltagande, och vist är det inte bra. Men jag har hellre 75% deltagande än 100% om en fjärdedel inte vet vad de röstar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar